Kiwanisclub Goes-de Bevelanden schenkt € 600,- aan Speel-o-theek de Schatkist

In het kader van “Serving the children of the world” organiseert de Kiwanisclub Goes de Bevelanden al decennia lang fundraisingprojecten zoals de Internationale Kiwanis Oldtimerrit, de KennisQuiz en de verkoop van paasstollen.

In dat kader overhandigde voorzitter Gudo Klein Gebbink op dinsdagavond 27 februari jl. een cheque van € 600,- aan het bestuur van de Speel-o-theek aan de Fruithof 1 in  Kapelle.

Speel-o-theek “De Schatkist”

Ik heb o.a. Voorzitter Anneke Kampstra, secretaris Annet Houtekamer en klusjesman Kees Sonke geïnterviewd.

Annet Houtekamer: “De Speel-o-theek opende 42 jaar geleden in 1982 haar deuren en we startten toentertijd met 30 leden. De eerste 10 jaar groeide het aantal leden en vrijwilligers hard. Helaas werd de Speel-o-theek in 1992 door een grote brand getroffen. We vonden onderdak bij OBS “De Moolhoek” en dankzij een grote sponsorloop van die school konden weer nieuw speelgoed kopen. In de loop van de jaren zijn we een paar keer verhuisd, vooral wegens ruimtegebrek, maar dankzij de beschikking over een berging op de huidige locatie kunnen we veel meer, vooral rijdend materiaal kwijt.”

Speel-o-theek van het jaar

Anneke Kampstra: “In 2010 hebben we de titel “Speel-o-theek van het jaar 2009” gekregen. Dat hebben we onder andere te danken aan de enthousiaste inzet van alle vrijwilligers, een actieve rol van het bestuur en een goed en ruim assortiment.

We hebben veel speelgoed gekregen, omdat een speel-o-theek in Goes er mee ophield en ook door donaties via ’t Gors. We hebben inmiddels zo’n 360 leden en 40 vrijwilligers.”

Enorme variëteit

Samen met Kees Sonke bekijk ik het aanbod: speelgoed voor baby’s, peuters en kinderen met een beperking, houten bouwblokken, Lego, Smartbax, skelters, loopfietsen, fijne motoriek,- en leerspellen, poppenwagens, Fisher Price, Playmobil, speelgoedauto’s, gezelschapsspellen, puzzels, muziekinstrumenten, Nintendo, poppenkasten, Oud-Hollandse en Vlaamse spelen en verkleedkleren. Kees repareert voornamelijk het rijdend speelgoed, maar heeft ook onlangs een groot lichtpaneel met allerlei kleuren gemaakt voor kinderen met een beperking.

Tot slot

Naast de financiële bijdrage heeft een aantal leden van de Kiwanis Ladies ‘de Zeeuwse Eilanden i.o’. de speel-o-theek onlangs schoongemaakt en opgeruimd